Schaapskudde De Fryske Marren

Schaapskudde De Fryske Marren
Schaapskudde De Fryske Marren van Landschapsbeheer Terra

maandag 28 maart 2016

Alpaca verven met Dupont.


Goede voorbereiding is het halve werk. Of het het halve werk is, wil ik niet zeggen maar het scheelt wel.
Ik had inmiddels al vernomen dat Alpaca's graag een zandbad nemen en dat de wol daarom zo stoffig kan zijn. Ook heeft de wol geen lanoline en is ze dus niet vet.

Ik had deze keer de wol niet door de drumcarder gehaald maar met twee kaardplankjes gekaard. Hierdoor vielen er nog meer graszaadjes en piepkleine strootjes uit, hetgeen weer een voordeel was voor het spinnen van de wol.

Ik had 160 gram gesponnen, dit had ik in twee liter water gedaan met 80ml azijn en 80 ml. Dupont, kleur Amarante.
Het water had ik tegen de kook aan gebracht, je mag het niet koken , en ik heb de wol 30 min. op die temperatuur laten 'trekken', ook heb ik de wol ondertussen even gekeerd.
Hierna heb ik de pan van het vuur gehaald en de hele nacht laten staan.

Waarschijnlijk heb ik iets teveel verfvloeistof toegevoegd, want het water behoorde helder te zijn en dat was het niet helemaal. Ik had dus een intensieve kleuring.

De volgende dag heb ik de wol in lauw/warm water met een sopje en wat azijn een paar maal uitgespoeld, hierna nog een paar maal in koud water uitgespoeld totdat het niet meer afgaf.
De wol uitknijpen en niet wringen, hierna handdoek droog gemaakt en opgehangen.

Wil je erg fluffy wol hebben, dan zou je de strengen nog een paar maal op de grond kunnen gooien, maar ik zou niet  willen dat de  Alpaca gaat vervilten.

Het is een schitterende kleur geworden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten